کد مطلب 5590- ۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۴۶


یادداشت/

حادثه اتوبوس سربازان، درس ها و مسئولیت ها

یقیناً در این زمینه قصور و تقصیراتی وجود داشته است که هرگز نباید از آن چشم پوشید و به دور از هیاهو و جنجال با مقصّران حادثه برخورد جدی و عبرت آموز نمود و آن را به اطلاع مردم رساند.

غلامحسین مرادی، رئیس مجمع عمومی بسیج شهرستان قیروکارزین، استاد دانشگاه، رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی قیروکارزین و دانشجوی دکتری رشته الهیات:

حادثه غم انگیز سقوط اتوبوس حامل سربازان در روزهای اخیر واکنش های مختلفی را به دنبال داشت. برخی از سر دلسوزی و با نگاه ملی و بدون حبّ و بغض های سیاسی و جناحی موضوع را مورد بررسی و مداقه قرار دادند برای اینکه تدابیری اندیشیده شود که در آینده شاهد چنین فجایع دردناکی نباشیم. برخی نیز از لحظات اولیه این حادثه با تمام توان خویش به میدان آمدند تا از این نمد برای خویش کلاهی بدوزند. اینان با نگاه های سیاسی و غرض آلود سعی کردند حواشی موضوع را پُر رنگ کنند و به تحریک عواطف و احساسات مردم پرداختند و در صدد برآمدند تا با سوء استفاده از آن به ایجاد بحران و تنش در جامعه و بدبین ساختن مردم بپردازند.

این حادثه البته از جهات مختلف قابل بررسی است. ولی آنچه باید در این مقطع به آن توجه کرد اینست که اولاً یقیناً در این زمینه قصور و تقصیراتی وجود داشته است که هرگز نباید از آن چشم پوشید و به دور از هیاهو و جنجال با مقصّران حادثه برخورد جدی و عبرت آموز نمود و آن را به اطلاع مردم رساند.

ثانیاً تجربه نشان می دهد که متأسفانه در کشور تا اتفاق ناگواری رخ ندهد کسی به دنبال علاج مشکلات موجود نیست. حادثه تلخ برخورد دو اتوبوس مسافری در اتوبان تهران-قم (حدوداً سه سال قبل) می بایست درس عبرتی برای مسئولین امر می شد تا مردم را به راحتی راهی جاده ها نکنند و بازسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ها را وجهه همت خود قرار دهند. امّا آن واقعه تنها برای چند روز در فضای جامعه مطرح بود و بعد از چندی به ورطه فراموشی سپرده شد.

امروز متأسفانه عمر 13 سرباز اسلام، 13 آینده ساز کشور و 13 جوان تحصیل کرده به راحتیِ یک لیوان آب خوردن از دست رفته است. ولی مسئولان امر در وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی نباید جاده و وسیله نقلیه و راننده را به حال خود رها کنند.

تشخیص اولویت ها در هزینه منابع و اعتبارات ملی در این زمینه بسیار مهم است. با همه اهمیتی که حمل و نقل هوایی دارد ولی براساس آمارها کمتر از 5 % مردم از ناوگان هوایی استفاده می کنند و بیش از 95% مردم از وسایل نقلیه زمینی استفاده می کنند.

ای کاش در کنار دهها میلیارد دلار هزینه برای نوسازی ناوگان هوایی و مجهز نمودن آن به پیشرفته ترین هواپیماها نگاهی هم به وسایل نقلیه عمومی زمینی و جاده های کشور می شد. شاید با هزینه کمتر از نیمی از آن مبلغ بتوان تحولی بزرگ در این زمینه ایجاد کرد. متأسفانه مسئولان دولتی علیرغم توصیه مقام معظم رهبری در این زمینه بر تصمیم خود اصرار دارند.

ثالثاً سازمان های مربوطه باید با نظارت بیشتر بر عملکرد رانندگان و تعاونی های مسافربری و اعمال بی ملاحظه قانون هزینه تخلف را برای متخلفان بالا ببرد و هرجا که جریمه و برخورد قانونی بازدارندگی لازم را ندارد، از مجاری قانونی بدنبال اصلاح قوانین موجود باشند تا مردم هنگام سفر با وسایل نقلیه عمومی احساس امنیت کنند و از حوادث اینچنینی پیشگیری شود.

اینک که این موضوع در فضای جامعه بطور گسترده مطرح است و حادثه دردناک پیش آمده احساسات مردم و مسئولین را جریحه دار نموده است باید با استفاده از فضای موجود، یک عزم ملّی برای حل این معضل بزرگ ایجاد شود و با استفاده از تمام ظرفیت ها شاهد کاهش این قبیل حوادث باشیم و به فرموده مقام معظم رهبری جان عزیزان ما نباید در معرض چنین خطراتی قرار گیرد.

متأسفانه در حال حاضر بر اساس گزارش وزیر محترم بهداشت در کشور ما تصادفات جاده ای نخستین عامل مرگ جوانان 15 تا 29 سال و سومین عامل مرگ و میر است درحالی که در جهان این عامل رتبه نهم را دارد. همچنین در آمار مرگ و میر بر اثر تصادف (نسبت به جمعیت) ما هشتمین کشور دنیا هستیم، یعنی فقط 6 کشور آفریقایی و یک کشور آسیایی از ما جلوترند.

و نکته آخر اینکه در این ماجرا احساس مسئولیت و همدردی نهادهای مختلف نظام اسلامی ستودنی بود. از پیام آرامش بخش مقام معظم رهبری و توصیه های ویژه ایشان که کاهش دهنده آلام و دردهای خانواده های این عزیزان بود، تا پیام رؤسای محترم قوای سه گانه، مسئولان محترم نظامی و انتظامی و حضور بموقع مسئولان درمانی، بیمه و سایر دست اندرکاران.

امیدواریم با تداوم این پیگیری ها و برنامه ریزی مناسب در آینده شاهد تکرار این فجایع دردناک نباشیم.

پایان/

 


کلیه حقوق این وب سایت برای سفیر سیستم محفوظ می باشد.